lördag 2 februari 2013

Ååh vad jag gillar att vara svensk!

...........konstig titel, nu tror ni såklart att jag hatar ickesvenskar. Det gör jag ju såklart inte. Jag ville bara få er att läsa :)  Just nu känner jag mig bara väldigt tacksam att jag föddes i Sverige. Speciellt eftersom jag är tjej/ kvinna/ tant (det beror på vilket av mina barn ni frågar).
Jag såg på kunskapskanalen för en stund sedan. En dokumentär om en ung tjej från Afghanistan. Hon hade klätt ut sig till pojke för att kunna arbeta och försörja sin familj eftersom hon var den enda i familjen som var arbetsför. Flickor får absolut inte arbeta eller studera. Som pojke kunde hon/han leva ett liv i frihet och göra allt hon/han ville. (Här kanske ni tycker att ordet "hen" hade varit på sin plats, men jag vägrar konsekvent att använda det. Så det så ). Numera var hon flicka och kunde inte göra mycket alls. Iallafall inte utanför huset. Hon kunde inte heller träffa sina gamla kompisar eftersom de var av motsatt kön. Om någon hade sett dem tillsammans utan att de senare hade gift sig, skulle ingen annan vilja ha dem och de skulle dra skam över familjerna. Tjejen satt och pratade om sin situation med sina väninnor. De berättade om en tjej de kände. Hon hade blivit förlovad vid tolv års ålder och bortgift vid 13 eller 14. Hon hade tagit råttgift men överlevt. När hon kom hem från sjukhuset hade hon fått ordentligt med stryk av sin man och svärmor. Hon hade även försökt dränka sig. Kompisen sa: "Varje gång vi träffas frågar hon hur man lättast begår självmord. Det gör ont i hjärtat att höra det. Det är så synd om henne. Hennes man är otroligt ful!" Kanske inte helt exakt ordagrant, men det jag minns att hon sa.
När jag ser sådant här tänker jag, återigen, på hur bra vi har det. Åtminstone de flesta av oss. Vi har kommit väldigt långt och borde vara jättenöjda. Som vanligt är vi inte det. Jag jobbar i och för sig väldigt hårt på det.
Min man är iallafall otroligt snygg, jag har rätt att jobba och är aldrig sugen på råttgift. Däremot är jag grymt sugen på Ben & Jerry´s cookie dough, som jag kan äta framför datorn i bara trosorna (om jag nu skulle vilja det). Samtidigt som jag kollar på facebook vad mina ca 100 manliga vänner tycker om årets melodifestival.
Har jag verkligen inget vettigare att göra? Njaäoo.

4 kommentarer:

  1. Älskar perspektiv som tar ner mig på jorden. TACK! Dessa ord skall jag minnas när bilen krånglar! Det finns buss och cykel!

    Vad heter du på Skype? Skypar GÄRNA med dig i bara trosorna ätandes en Ben & Jerry. Jag kan oxå bara ha trosor om du vill. helt riskfritt så hänger brösten under datorn utom all synhåll från skärmen...

    Väntar med spänning tills nästa inlägg annars syns vi imorrn...

    SvaraRadera
  2. Hade du bott i t.ex Saudiarabien hade du iallafall inte haft problem med bilen eftersom kvinnor inte tillåts köra bil.
    Även jobbigt att cykla iförd tält. Buss kan dock vara ett alternativ.
    Jag har ingen webkamera, så det går tyvärr inte. Hänger BÅDA brösten under skärmen nu? Måste vara Vibjörns fel i så fall.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Allt är Vibjörns fel/förtjänst! Berättar på lunchen...

    SvaraRadera
  4. Sofia Hellekant06 februari, 2013

    Åh goa Karin vad kul det är att titta in på din blogg!!!! Vänar med förväntan på nästa inlägg, naket, ärligt och otroligt underhållande!!! kram!

    SvaraRadera