tisdag 29 januari 2013

......Och så blev jag arg........ Igen.

Nu har det hänt igen. Det som gör mig så arg. Att folk gör sina egna funderingar till sanningar och på så sätt idiotförklarar andra. Som jag sagt innan, det är helt okej att vara obildad. Man kan inte veta allt. Men det är inte okej att dumförklara andra och förenkla allvarliga problem med uttalanden som "det är väl bara att........." Om det vore "bara att" så hade man gjort det. För länge sedan. Jag lovar.
Vad har då hänt? Jo, det har skrivits en bok som heter "Mat för barn med autism och adhd". Jag har själv inte hunnit läsa den än, men har varit i kontakt med andra som gjort. Folk som t.o.m testat denna "mirakeldiet". Med varierande resultat. En del tycker att barnen verkar må bättre och andra märker ingen som helst skillnad.
Det handlar om kost fri från gluten och laktos. Man ska ta bort socker och lägga till Omega 3.
Ett mycket vanligt problem vid autism är att inte vilja äta så varierat. Man kanske bara äter ett fåtal rätter, som dessutom ska vara serverat på ett speciellt sätt. Fjanterier tänker många. "Det är väl bara att ge dom riktig mat så äter de när de blir hungriga". Nej! Inte heller här är det "bara att". Många har även problem med hunger/mättnadskänsla. Min dotter kan t.ex vara utan mat hur länge som helst. Hon vet inte när kroppen behöver mat. Får hon mat hon inte gillar äter hon inte. Hur hungrig hon än borde vara.  Men om hon får mat hon verkligen gillar kan hon äta hur mycket som helst. Alltså onormalt mycket. Olika sorters ätstörningar är vanligt hos personer med NPF.
Nu tillbaka till boken. Det kan mycket väl vara en diet värd att pröva. Omega 3 kör vi redan med. Och barnen får (i stort sett) bara sockriga saker på fredagkvällar. Om vi är bortbjudna får de äta det som bjuds oavsett dag, det är ändå ganska sällan. Vårt fredagsgodis består av 100 g choklad, 1 påse bilar eller Gott & Blandat samt 1,5 liter coca-cola. Detta delar fyra personer på, så det blir inga gigantiska mängder.
Att däremot sluta med mjöl blir svårt, iallafall för Ellen som periodvis mest äter pasta och knäckebröd.
Laktos är inga problem. Vi köper 1 liter mjölk i veckan och ibland hinner den bli gammal innan den tar slut. Alla föredrar vatten till maten.
Våra vanor kanske inte ligger så jättelångt från denna diet iallafall?
Men.....nu cirkulerar det en massa saker på facebook. Någon har lagt in en bild på boken och skrivit "prova detta och se miraklet ske". Detta har nu lett till att människor drar slutsatsen att barnen inte alls har ADHD. De är bara sockerspeedade. "Sluta ge barnen så mycket godis, så slipper ni ge dem livsfarliga amfetaminpreparat". Sedan får sådana kommentarer en himla massa likes och folket jublar. Något snille har löst gåtan. Igen. Det som forskarna jobbat med i decennier löstes på facebook bara så där. Då gör vi såhär: Vi skippar fredagsmyset, så är alla problem ur världen. Vi har visserligen mer autism än ADHD i den här familjen, men det är tydligen samma sak nu eftersom båda orden stod på samma bok. Och det finns ju ändå inte. Det är bara godisets fel...........och föräldrarnas.

3 kommentarer:

  1. Men nu fick jag nästan ett facebookåterfall! Men jag ska hålla mig...
    Va märkligt? Men vad dom kan egentligen dom som sitter hemma i sina hus och bär på en hel lösning....

    Ser du att ordet Facebookåterfall innehåller ordet KÅT Det såg jag direkt...

    SvaraRadera
  2. Det såg jag med:) Jag brukar även förväxla våldtäkt och våtdräkt. Tur att jag inte är dykare........Det är visserligen din man, men han kanske inte har samma problem med just de orden?

    SvaraRadera
  3. King of Kammebornia31 januari, 2013

    Bra skrivet igen,finns inga enkla lösningar,efter mycket erfarenhet så får man komma på sina egna lösningar som passar sig själv eller sina barn.

    Enkelt löst med ett bindestreck kanske...facebook-återfall,svårare med våtdräkten.

    SvaraRadera