onsdag 9 januari 2013

Jag är inte rasist......men........

Har ni hört det förut? Det har jag. Och kommit fram till att jag kanske är rasist. Iallafall med 2013 års mått. Och det gör mig lite ledsen. Jag börjar tröttna på hela den här debatten. Kan någon berätta VAD en rasist är. Jag flyttar inte på mig om en svart människa sätter sig bredvid mig på bussen.  Inte heller om en gul, vit, dåligt sminkad transa, alkoholiserad eller uppenbart psykiskt störd människa sätter sig. Om den inte skulle råka ha en kniv i handen. Eller sin k-k. Det har visserligen aldrig hänt. Åtminstone inte på bussen. Jag kanske flyttar mig om personen har kissat på sig eller bara luktar illa. Oavsett grupptillhörighet. Jag gör skillnad på människor. På grupper av människor. Även de grupper där jag själv kan tänkas passa in. Jag kan undra saker som "är det där typiskt för fotbollskillar/ thailändare/ pingstvänner/ tjackpundare" eller vad det nu kan vara i en viss situation. Man kan ju dela in alla i grupper. Ibland kan jag se att det nog är typiskt dem/oss. Ibland inte.
Jag är ganska positiv. Tycker om de flesta, men jag tycker att människor är olika. Det är ju olikheterna som gör oss intressanta. Om man tycker människor är olika är man fördomsfull, intolerant och rasistisk. Även om fördomarna mestadels är positiva. Ett exempel:  Alla svarta människor jag känt gillar att dansa. Det var till och med så jag lärde känna dem. Jag hoppas jag stöter på en tondöv och stel afrikan snart, så jag slipper vara en så dålig människa.  Jag fick nyss veta att jag förmodligen sårat människor genom att säga att deras adopterade barn är söta. Ungefär som om jag menat att "såna där" är söta, som om de vore djur. Det har jag inte menat, bara att de flesta barn är söta och jag råkar ju älska flätade frisyrer och dreads. Det brukar jag göra på min egen dotter ibland.

Jag har ju, som bekant, autistiska barn. Jag är öppen med det (eftersom det märks ibland och jag vill hellre sprida kunskap än att tysta ner). Jag tycker ofta att dessa personer (som grupp, hujedamej) är mycket intressanta människor som man kan lära sig en massa saker av. Inte PK. De är väl som alla andra? Nä, då har du aldrig kommit särskilt nära en "sån" människa. De är nämligen annorlunda. OCH fantastiska.

Det pratas ju mycket om omvänd rasism också. Då kan vi vända på det på ett annat sätt. Om man skulle säga "Nej till moské i Göteborg" är man en dålig människa. Om man skulle håna en muslim likaså. Om man gör en rondellhund som heter Muhammed ligger man risigt till och det är dumt. Om man däremot hånar och förlöjligar kristna så är man helt normal. Man kan göra tavlor där Jesus är bög, och om man som kyrka tackar nej till att visa tavlorna i sina lokaler är man intolerant!!!! Jag har frågat människor om detta, men ALDRIG fått ett svar. Kristna människor förföljs i stora delar av världen, men det ses visst inte som så allvarligt eftersom så få verkar veta det. Ni som är bättre människor än jag, alltså mer PK kanske kan förklara varför en viss typ av tolerans ska vara självklar, medan ni inte behöver vara toleranta tillbaka mot dem som av någon anledning har en annan åsikt. Annars är det väl ingen demokrati? När SD kom in i riksdagen var många arga. Jag blev som vanligt inte arg eftersom jag vill ha demokrati, och då får man stå ut med att alla får komma till tals. Många skrev saker på facebook om att de skulle ta bort alla vänner som röstat på dem. Någon annan skrev något finare och mer tolerant. "Om du röstat på SD vill jag inte bli av med dig som vän, men berätta gärna hur du tänker så att jag kan förstå". Mycket trevligare tycker jag..........Jag, mitt pucko röstade på centern i det valet. Fråga helst inte hur jag tänkte ;)

Och nu till nidbilderna.........Jag roas ibland av sådana. Speciellt hur svenska tjejer framställs i filmens värld. Alltid komedier såklart. Vi är självklart blonda och har grymma bomber. Helt dumma i huvudet och alltid villiga. Tror amerikaner på allvar att vi är sådana allihop? Kanske inte. Känner jag mig förtryckt? Nä inte speciellt. Stämmer jag in på nidbilden? Delvis...............Jag hade missat att den numera borttagna dockan i julklappsfabriken föreställde en svart människa. Har aldrig ens tänkt på det. Men så är jag ju blond också..........

Så det jag vill komma fram till är att snällheten och toleransen borde gälla ALLA. Om jag ska respektera dig ska du respektera mig och så vidare. Vi kan acceptera att vi är olika, tycker olika och ser olika ut. Det kan bero på t.ex uppväxt, kultur, religion, erfarenheter eller vad som helst. Så länge ingen medvetet skadar någon annan. En "dum" kommentar kan bero på okunskap och vi är nog smarta nog att sålla vad som sägs/görs för att såra/kränka eller för att vi helt enkelt inte vet bättre. Jag och min familj råkar ofta ut för det och man får lära sig. Jag har tydligen också kränkt människor. Genom komplimanger. Förlåt mig. Jag kan inte bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar