fredag 25 januari 2013

Tid är pengar......eller hur var det nu?

"Jag har inte tid". Jo det har du faktiskt. 24 timmar per dygn närmare bestämt. Precis som alla andra. Det mest rättvisa som finns faktiskt.  Det som inte är lika rättvist och inte lika förutsägbart är hur lång tid vi har här på jorden.
Frågan är då vad vi gör med vår tid på jorden. Hur vi prioriterar, hur aktiva val vi egentligen gör.
"Men hallå, man måste faktiskt jobba" hör jag ibland (ofta) och det måste man förstås. Men hur mycket pengar MÅSTE man dra in varje månad? Vilka krav har man? Jag har t.ex kommit på att man inte måste ha bolån på 3 miljoner. Man måste inte ha en dyr bil. Man måste inte åka på semester. Listan kan göras hur lång som helst.
Så här har jag valt att göra: Jag kör sopor tre dagar i veckan. Det är ett skitjobb, men jag har 7 minuter till jobbet, börjar tidigt (mitt i natten känns det som) och slutar därför tidigt. Jag har flera timmar tillsammans med mina barn innan det är läggdags.
En dag i veckan jobbar jag hemma med mitt företag. Då är jag ensam hemma och gör det jag gillar.
Min dotter och jag ägnar många timmar i veckan åt hennes habiliteringsprogram. Krävande, men ändå roligt och stimulerande.
Detta är mina "måsten". Sådant som är schemalagt. That´s it.
Jag anpassar livet efter min inkomst, är inte skyldig banken en spänn och har faktiskt tid att ägna mig åt roliga saker. Alltså sådant man kan göra hemma och inte kostar för mycket.
Annars skulle jag kunna göra så här: Skaffa ett roligare och mer stimulerande jobb. Då skulle jag kanske behöva ägna 2,5 timmar om dagen åt resor (inkl. färjekö). Tiden tillsammans med barnen skulle vara full med stress och vi skulle inte hinna med några intressen. Helgerna skulle ägnas åt hemsysslor, om vi ägde ett hus skulle vi behöva underhålla det o.s.v. Vi kanske skulle resa bort på semestern och beklaga oss över hur jobbigt det är att resa med barn. Så vill jag inte ha det.
Jag vet förstås att alla inte har möjlighet att hyra ett litet hus till samma kostnad som en 3a, att man kanske inte hittar något som helst jobb i sitt närområde osv, men vissa val kan man faktiskt göra.
Jag får väldigt ofta frågan hur jag hinner göra så mycket. Jag jobbar med min hobby en dag i veckan. Inte så lönsamt, men kul. Och man blir väldigt effektiv när man får jobba ostört. Jag och barnen gör saker ihop. Pysslar, bakar, läser, leker. Om Ellen sitter och klipper och klistrar kan jag också göra det. Då blir det kanske något fint. Kanske t.o.m. något jag kan sälja. Om hon får lust att baka gör vi det. Inte alltid, men ganska ofta. Jag har däremot svårt att fatta hur man lyckas hänga med i TV-serier och sånt. Skulle gissa att jag kollar lika mycket TV på ett år som de flesta gör på en vecka.
Jag funderar mycket på hur jag skulle kunna använda tiden ännu bättre. Hur jag och familjen skulle kunna få det ännu roligare och må så bra det bara går. Tror det är bra att tänka och välja så mycket som möjligt. Att fullständigt skita i hur man förväntas leva för att vara som grannarna, jobbarkompisarna, syskonen eller vad som helst.
Hur gör ni? Vill ni ändra på något eller är ni nöjda?

4 kommentarer:

  1. Du har en god insikt i hur man ska disponera tiden. Humorn är det heller inte fel på.
    Tycker vi
    dina svärföräldrar!!

    SvaraRadera
  2. Karin (Änglahunden Tritons matte)25 januari, 2013

    Tänk om fler tänkte som du...tänk om jag själv kunde lära mig att tänka mer som du, även om jag är på god väg!

    När jag bytte jobb för snart 2 år sedan så fick jag höra att "där ute i skogen blir du ju helt off.." Vaddå helt off? Jag får ett stimulerande jobb, trevliga arbetskamrater och slipper resa 2,5 timme om dagen..o får på så vis mer tid över till familj, hunden och hästarna! Inget flashigt o popigt arbete inne i den stora staden är värd den uppoffringen som restiden innebär!

    Keep up the good work Karin! :-)

    SvaraRadera
  3. Hmm, du har så mycket bra som du skriver. Inspirerande... :-)

    SvaraRadera
  4. Hmm, du har så mycket bra som du skriver. Inspirerande... :-)

    SvaraRadera