tisdag 12 oktober 2010

Varför tog du det skräpjobbet?

Idag träffade jag en rolig unge på jobbet. Hon var väl sådär 6-7 år skulle jag tro.
Hon sa: "Hallå där soptjejen". "Jag visste inte att tjejer kunde köra sopbil".
Jag: "Jodå".
Ungen: "Varför tog du det skräpjobbet egentligen?"
Jag: " Det undrar jag också ibland ".
Ungen: "Fanns det inga andra jobb kvar?"
Jag: "Jo det fanns det nog".
Ungen: "Tjänar du mer pengar?"
Jag: "Nää, mindre".
Ungen: "Jahå"  (Och hon såg riktigt uppgiven ut när hon sa det).

Det roliga (?) är att även vuxna ställer såna frågor. Men mer till mig än mina manliga jobbarkompisar verkar det som. Typ "Det måste väl finnas NÅT annat du kan göra". Då vill jag säga: "Ja,  men då kan du åka med din säck till tippen själv". Nån måste ju göra det. Varför inte jag?  Det finns massor av jobb jag inte vill ha, men jag tycker inte synd om dom som har dessa jobb.
Ja, det finns NÅT annat jag kan göra. Jag har haft många olika jobb. Men på "skräpjobbet" har jag blivit kvar i 9 år. För att det är OK. Nej, det är inte jättekul, utvecklande eller stimulerande. Det är tungt och luktar äckligt. Och varje gång det är skitväder vill jag säga upp mig. Men man slutar kl.15.00 och hinner umgås med sina barn i flera timmar. Det är värt en hel del tycker jag!

1 kommentar:

  1. Jag är väldigt stolt över att du är "sopgubbe" Karin
    OCH Björn vet att jag lunchar med "sopgubben" på fredagar

    SvaraRadera